Mar 22, 2014

Senarai Blogger Baru 2014 HasrulHassan.com

Awal bulan Mac baru-baru ini, satu Segmen yang khusus kepada blogger baru tahun 2014 iaitu "Aku Blogger Baru 2014" telah dianjurkan oleh, pada saya merupakan salah seorang blogger OTAI yang hebat juga merupakan idola saya iaitu saudara Hasrul Hassan (HasrulHassan.com). Antara tujuan utama beliau menganjurkan segmen kepada blogger baru ini adalah bagi membuka ruang agar blogger-blogger baru (blog) dapat diperkenalkan kepada blogger-blogger lama atau senior, kerana menurut beliau untuk seseorang blogger baru memperkenalkan blog di zaman ini adalah semakin sukar.


Kriteria blogger baru mengikut syarat penyertaan adalah blogger tersebut hendaklah merasakan diri mereka sebagai blogger baru. Oleh kerana saya juga seorang blogger baru kerana baru membina blog ini pada 30hb Disember 2013, iaitu sehari sahaja sebelum tahun 2014 (2 bulan 23 hari), maka saya juga turut menyertai Segmen ini. Matlamat saya yang utama adalah untuk berada di dalam senarai blogger baru di HasrulHassan.com agar berpeluang memperkenalkan diri dan blog ini kepada blogger-blogger baru lain dan lebih utama lagi kepada adalah blogger-blogger lama (senior bloggers).


Setelah Segmen tersebut tamat atau berakhir, telah terdapat 16 blogger tersenarai untuk merebut hadiah yang disediakan oleh Saudara Harul Hassan yang kemudiannya juga di'sponsor' oleh seorang lagi blogger yang bukan sahaja OTAI tetapi sangat berjaya dalam dunia blogging, memenangi pelbagai anugerah terkemuka dan dikenali ramai, iaitu AbangEnsem dari AbangEnsem.com.


Berikut adalah senarai peserta segmen blogger baru 2014 tersebut:
  1. http://wafacw.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  2. http://blogashalya.blogspot.com/2014/03/segmen-buat-blogger-baru-aku-blogger.html
  3. http://permatabiru0310.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  4. http://fayreenmizan.blogspot.com/2014/03/segmen-buat-blogger-baru-aku-blogger.html
  5. http://www.paly.my/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  6. http://hanyadihatiku.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  7. http://kakitravelkhairuddin.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  8. http://www.zazazehra.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  9. http://amirkhalis.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  10. http://outdatedpanda.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  11. http://ayielifememory.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  12. http://iamtifa.blogspot.com/2014/03/segmen-aku-blogger-baru-2014.html
  13. http://www.kucinghitam.net/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  14. http://theonlygirl98.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  15. http://smilestoryyismine.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014.html
  16. http://alwanbatiksutera.blogspot.com/2014/03/aku-blogger-baru-2014_5.html

Mungkin kerana Segmen ini berlangsung untuk tempoh yang singkat iaitu bermula dari lebih kurang  jam 10.00 pagi hingga jam 8.00 malam hari yang sama (5 Mac 2014), maka maklumat tidak sempat tersebar dengan meluas, maka tidak ramai yang dapat menyertai Segmen ini.

Namun begitu, tidak ramai penyertaan ke dalam segmen ini, mungkin juga kerana sebenarnya tidak ramai blogger baru yang muncul sehingga Mac 2014, dan mungkin mereka yang membina blog pada tahun 2013 menyangka mereka bukan blogger baru 2014.

Satu lagi kemungkinan adalah kerana segmen ini terbuka kepada blogger baru, maka sudahlah mereka masih baru dan belum mempunyai ramai kenalan lagi, pastinya sebaran maklumat ini tidak tidak berkembang luas kerana tidak mendapat liputan dari blogger-blogger lama.

Saya memperolehi maklumat tentang segmen ini pun, secara langsung dari blog HasrulHassan sendiri kerana saya sentiasa mengunjungi blog HasrulHassan hampir setiap hari atau selang dua/tiga hari,  atau juga setiap kali beliau menerbitkan entri baru.


Walaubagaimanapun, berikut adalah senarai pememang segmen ini, yang ditentukan melalui pemilihan nombor secara rawak dijana di Random.org.

Walaupun, segmen ini telah berlalu lebih dari dua minggu yang lalu, saya sendiri masih belum melawat beberapa blog baru oleh blogger baru 2014 ini. Tetapi dengan hanya ada 15 blogger sahaja selain dari saya, maka insyaAllah, saya dapat blogwalking ke blog-blog tersebut dalam masa yang singkat sahaja untuk berkenalan dan menjalin hubungan persahabat di dunia blogging...

Dan kepada pememang segmen tersebut, saya ucapkan tahniah dan maaf kerana sehingga saya menulis ini masih ada di kalangan mereka yang belum saya berkenalan lagi. 

Di sini, saya juga ingin menjemput rakan-rakan blogger senior yang merupakan sahabat blogger saya agar boleh menziarahi mereka sekiranya masih belum berkenalan, seterusnya memperkenalkan mereka kepada rakan-rakan blogger masing-masing.

Saya sangat yakin, kedua-dua belah pihak, blogger baru dan lama akan memperolehi faedah yang sangat besar secara win-win, syaratnya hendaklah dilakukan dengan hati yang ikhlas :D InsyaAllah...

Allahualam bissawab...

17 comments:

  1. InsyaAllah akan terjah mereka nanti...
    hasrul hassan juga merupakan idola bunda semasa diawal pembabitan dalam dunia blogging dulu...

    salam hujung minggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh.. bunda pon sezaman dengan HH? Sebenarnya saya rasalah... blogger-blogger sezaman dengan mereka telah banyak membantu membina rangkaian blogger yang hebat secara langsung atau tidak langsung seterusnya meletakkan aktiviti berblog sebagai aktiviti yang di 'look forward' oleh ramai orang... pendapat saya lah..

      Delete
  2. ok..boleh terjah mereka semua nie...HH adalah idola untuk blogger2..

    ReplyDelete
  3. ok..boleh terjah mereka semua nie...HH adalah idola untuk blogger2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?... I really respect him... bukan sahaja perkongsian ilmu blogging tetapi peribadi beliau yang sangat halus... :)

      Delete
  4. terima kasih ketengahkan kami yang jauh tertinggal :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. if I understand the meaning of brotherhood in blogging correctly, guess it's the right thing to do... :D

      Delete
  5. In Shaa Allah, ada kesempatan nanti bakal menjalankan operasi menjenguk...hik hik hik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks sis... but i bet you have already visited most of them coz you biasanya lebih advance... :D... thanks a lot sis! really appreciate your help... wish u all the best...

      Delete
  6. saya pun blm bw semua blog ni sepenuhnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa tifa... wait until semua benda dah settle... nanti pulun lah kan?... hope semua settle as soon as possible..pray for you... :D

      Delete
  7. ayie salah seorang pemenang,alhamdulillah..
    Thanks jugak untuk encik wafa sbb tlg promote,
    Blogger HH sangat baik bg pndapat ayie,die pernah t'salah kol ayie..cara die tu lembut sangat,lain dengan cara penulisan die yg nampak lebih skema,tu pndpat ayie la..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes! you are lucky indeed, good for you... boost your motivation :D besides you are doing good deeds a lot... so rezeki berpihak kpd u... :D
      I tak pernah jumpa, or cakap dgn HH tapi reading his postings I have the feeling that he is a very nice guy... can sense it...

      Delete
  8. Tahniah Wafa kerana tersenarai...make use of it k!!!

    ReplyDelete
  9. sama2 tambah kenalan...noe plak walaupun lama dah create blog ni...cuma baru2 ni je yg rajin memberi dan membalas komen...kira baru juga la... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa baru ker lama nOe... kita bloggers ni macam satu family sebenarnya.. that's how i see it... jom sama-sama meriahkan aktiviti blogging.. read cerita family and idea satu sama lain... :D

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...